STRONA GŁÓWNA
 Regulamin GCI
 GCI w Małopolskim
 Ważne adresy
 Informacje o GCI
 Poradnictwo zawodowe
 Poradnik poszukującego pracy
 Podstawowe dokumenty
 Praca w Uni Europejskiej
 Agroturystyka
 Parafie
 Szkoły wyższe
 Kontakt
 Powiatowy Urząd Pracy Wadowice
 Rozkład jazdy
  • Podstawowe dokumenty

    Informacje o CV

    CV to skrót od łacińskiego zwrotu curriculum vitae, co w tłumaczeniu oznacza przebieg życia. CV należy rozumieć jako życiorys zawodowy. Nie jest to jednak tradycyjny życiorys w formie opowiadania, lecz krótka charakterystyka zawierająca w punktach informacje na temat kandydata.

    Wygląd CV świadczy wydatnie o kandydacie, dlatego należy pamiętać, by spełniał kilka podstawowych wymogów :

    - tekst umieszczamy na białym, gładkim papierze formatu A4 ;
    - powinien być napisany na komputerze lub maszynie do pisania (chyba, że pracodawca wyraźnie prosi o pismo odręczne) ;
    - musi być napisany bezbłędnie, a ze względu na zachowanie wysokiej estetyki nie wolno robić odręcznych poprawek, skreśleń, mazania korektorem itp. ;
    - powinien zmieścić się na jednej stronie formatu A4 (jeżeli Twoje doświadczenie zawodowe jest bardzo bogate, można CV poszerzyć do większej liczby stron) ;
    - poszczególne informacje muszą być zawarte w odrębnych punktach ;

    CV musi zawierać takie elementy, jak :

    - dane personalne ;
    - wykształcenie ;
    - doświadczenie zawodowe ;
    - umiejętności ;
    - zainteresowania ;

    Dane personalne :

    Pisanie życiorysu zaczynamy zawsze od danych personalnych. Informacje umieszczamy w następujący sposób :

    • imię i nazwisko ;
    • adres (może być to adres zameldowania lub zamieszkania - nie ma obowiązku umieszczania obu) ;
    • telefon (jeśli nie masz własnego numeru stacjonarnego lub komórkowego, postaraj się o numer grzecznościowy pracodawca musi mieć z Tobą łatwy kontakt - to bardzo ważne) ;
    • data urodzenia (np.: 4.04.1975 r., czyli: 4 kwietnia (nie "kwiecień") 1975 r. - pamiętaj o poprawności językowej) ;
    • stan cywilny (nie umieszczamy informacji o liczbie posiadanych dzieci, w przypadku rozwodu lub wdowieństwa lepiej operować formą wolny/wolna)
    • w przypadku mężczyzn stosunek do służby wojskowej (tylko jeżeli jest uregulowany) ;

    Wykształcenie :

    Nigdy nie umieszczamy w tym punkcie informacji o ukończonej szkole podstawowej - to powszechny obowiązek!!! Informacje przedstawiamy w sposób uporządkowany, każdą wg takiego samego schematu, zaczynając od ostatnio ukończonej lub obecnie kontynuowanej szkoły (uczelni), cofając się do początku edukacji (bez szkoły podstawowej). W tym punkcie można również uwzględnić kursy i szkolenia.

    Informacje umieszczamy w następujący sposób :

    • data (może zawierać miesiąc i rok) rozpoczęcia i zakończenia nauki w danej szkole ;
    • pełna nazwa szkoły, wydziału (w przypadku kontynuowania nauki należy umieścić informacje o trybie: dziennym, wieczorowym, zaocznym, eksternistycznym i roku nauki) lub firmy prowadzącej szkolenie, miejscowość ;
    • uzyskany tytuł i specjalność (jeżeli jest) ;
    • ocena uzyskana na dyplomie (w przypadku, gdy jest się czym chwalić!!!)

    Doświadczenie zawodowe :

    Podobnie jak w punkcie dotyczącym wykształcenia, prezentując doświadczenie zawodowe zaczynamy od ostatniego miejsca pracy i cofamy się do początku.

    • Umieszczamy tylko informacje o udokumentowanej praktyce zawodowej (m.in. dlatego należy gromadzić wszystkie świadectwa pracy, umowy zlecenia lub o dzieło, referencje lub inne zaświadczenia) ;
    • Jeżeli brak jest doświadczeń wynikających z pracy, można umieścić tu :

    o informacje o przebytych praktykach zawodowych lub stażach (warto gromadzić takie doświadczenia); dobrze jest mieć jakiś dokument potwierdzający wymienione informacje (np.: ksero dzienniczka praktyk) ;
    o informacje o pracach wolontarystycznych (potwierdzone zaświadczeniem) ;
    o informacje o pracach społecznych, np.: w samorządzie szkolnym, radzie uczniowskiej itp. (przyda się dyplom lub rekomendacje od dyrekcji szkoły);

    • Informacje umieszczamy w następujący sposób :

    o data (może zawierać dzień, miesiąc, rok) rozpoczęcia i zakończenia pracy (lub informacja, że praca jeszcze trwa) ;
    o pełna nazwa firmy lub instytucji, miejscowość (jeżeli poszczególne z wymienionych prac wykonywane były w różnych miastach) ;
    o stanowisko lub pełniona funkcja ;
    o zakres obowiązków (jeżeli obowiązki się zmieniały lub poszerzały, należy to zaznaczyć) ;

    Umiejętności :

    Ten punkt można zaprezentować w różny sposób. Wszystkie umiejętności możemy zawrzeć w jednym punkcie lub podzielić je na poszczególne kwalifikacje.
    Nie należy mieszać kwalifikacji zawodowych z cechami charakteru i umieszczać ich w jednym punkcie. W tym punkcie umieszczamy wszystkie umiejętności zawodowe, które posiadamy. Do tego celu może być przydatny bilans kwalifikacji. Możemy tu umieścić:

    • znajomość języków obcych (określając stopień znajomości; kierując się zasadą atutu nie używamy określenia np.: "słaba znajomość języka angielskiego" lecz "elementarna" albo "podstawowa") ;
    • obsługa komputera (wskazujemy konkretne programy, np.: Windows, Word, Excel) ;
    • umiejętność obsługi urządzeń biurowych (wskazujemy konkretne urządzenia: fax, xero) ;
    • prawo jazdy (zaznaczając kategorię i okres posiadania, jeżeli jest długi), znajomość topografii miasta ;
    • szybkie pisanie na klawiaturze komputera lub maszynopisanie (zaznaczając ilość znaków/minutę) ;
    • obsługa innych maszyn i urządzeń (należy wyszczególnić, jakie to urządzenia) ;
    • specjalne kwalifikacje lub uprawnienia (np.: SEP, aktualna pracownicza książeczka zdrowia, minimum sanitarne, itp.) ;
    • wszystkie inne posiadane umiejętności zawodowe nie wymienione powyżej ;

    Zainteresowania :

    Ten punkt jest ważny, gdyż prezentuje pracodawcy charakter i osobowość kandydata. Jest także często poruszany w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Należy wymienić swoje faktyczne zainteresowania, starając się je przedstawić w sposób interesujący i wskazujący na prawdziwą znajomość tematu (np. nie sport, lecz koszykówka, nie książki, lecz literatura przygodowa, itp.). Nigdy nie wolno zmyślać fikcyjnych zainteresowań, ponieważ w przypadku bardziej wnikliwych pytań czeka nas dyskwalifikująca kompromitacja.

    Wzór CV

    Curriculum Vitae

    Imie i nazwisko : Jan Kowalski

    DANE PERSONALNE:

    Stan cywilny: kawaler
    Wiek: 27
    Miejsce urodzenia: Warszawa
    Adres zamieszkania: ul.Kratki 24 m 8 Warszawa 00-999
    Telefon: 112-55-44
    e-mail: jan.kowalski@poczta.pl

    WYKSZTAŁCENIE:

    2001-obecnie Uniwersytet Warszawski -III rok Wydział Organizacji i Zarządzania (zaocznie)
    1996-2001 Technikum Mechaniczne w Warszawie

    DOŚWIADCZENIE:

    04.2002-06.2003 Biuro Rachunkowe w Warszawie
    Asystent księgowej
    - księgi handlowe
    - ryczałt
    - książka przychodów i rozchodów
    - płace, ZUS

    DODATKOWE UMEJĘTNOŚCI:

    - obsługa komputera w zakresie: Word, Excel, poczta elektroniczna, Płatnik
    - znajomość języka angielskiego - dobra
    - prawo jazdy kat. B
    - obsługa urządzeń biurowych

    ZAINTERESOWANIA:

    jazda na rolkach, modelarstwo

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dn.29.08.97r. o ochronie danych osobowych, Dz. U .Nr 133 poz.883).

    Informacje o liście motywacyjnym

    • List motywacyjny należy wysyłać w odpowiedzi na każdą ofertę pracy, chyba że pracodawca wyraźnie zaznaczy, iż oczekuje tylko CV ;

    • List nie musi być długi, tylko interesujący. Nie należy pisać uniwersalnego listu, który wysyłamy do wszystkich pracodawców. Każda firma ma swoje specyficzne oczekiwania i należy je uwzględnić. Pracodawcy doskonale potrafią odróżnić szablonowy list od autentycznej prezentacji kandydata ;

    • Należy unikać w liście kopiowania CV. Informacje w nim zawarte muszą być wyselekcjonowane ze względu na rodzaj pracy, o którą się staramy. Wskazane jest rozwinięcie tylko niektórych istotnych wątków zawartych w CV ;

    • List motywacyjny powinien zawierać indywidualne informacje dotyczące np.: sukcesów zawodowych, motywacji do podjęcia pracy właśnie w tej firmie, zainteresowania daną branżą, itp. Opisując swoje cechy charakteru oraz dotychczasowe doświadczenia i osiągnięcia można je poprzeć konkretnymi przykładami (np.: "podczas pracy w samorządzie uczniowskim, gdzie zajmowałem się przygotowywaniem studniówki, dałem się poznać jako dobry organizator i współpracownik") ;

    • W liście nie należy używać skrótów myślowych, profesjonalizmów, uproszczeń, itp. Pracodawca może nie zrozumieć Twojej intencji (np.: nie "robiłem wydruki klientów" tylko "przygotowywałem komputerowe zestawienia klientów firmy") ;

    • List motywacyjny, podobnie jak CV, powinien być napisany na białym gładkim papierze formatu A4. Ważną kwestią jest poprawne zaadresowanie listu. Wprowadza to element indywidualizacji i wyraźnie wskazuje, że list kierowany jest właśnie do danej firmy. Podobną funkcję spełnia aktualna data ;

    Zasada adresowania i podpisywania listu :

    - W prawym górnym rogu umieszcza się aktualną datę (miejscowość, dzień, miesiąc, rok) ;

    - Swoje dane (imię i nazwisko, adres, telefon) umieszcza się w lewym górnym rogu ;

    - Poniżej własnych danych, ale po prawej stronie, umieszcza się dane adresata. Jeżeli znamy nazwisko osoby, do której kierujemy list, umieszczamy je wraz z nazwą pełnionej przez nią w firmie funkcji, poprzedzone zwrotem grzecznościowym Pan lub Pani. Dalej umieszczamy nazwę firmy i adres. Jeżeli list wysyłamy faksem, to także nr faksu. Jeżeli nie znamy imienia i nazwiska osoby odpowiedzialnej za rekrutację, list adresujemy do firmy ;

    - Poniżej, z lewej strony, umieszczamy zwrot grzecznościowy poprzedzający treść listu (Szanowana Pani, Szanowny Panie, Szanowni Państwo). Na końcu nie stawimy wykrzyknika, lecz przecinek ;

    Pod tekstem listu, z prawej strony umieszczamy zwrot grzecznościowy, np.: z poważaniem, oraz imię, nazwisko i odręczny podpis.

    UWAGA !!!

    Nie należy umieszczać na górze kartki ani w żadnym innym miejscu zwrotu - "List motywacyjny".

    List motywacyjny powinien zawierać cztery podstawowe elementy dotyczące prezentacji kandydatury, które należy wyodrębnić w postaci czterech akapitów, bloków lub zdań :

    - W pierwszym akapicie podajemy powód, dla którego chcemy pracować w danej firmie lub dlaczego zainteresowało nas właśnie to ogłoszenie. Można też podać źródło informacji o ofercie lub powołać się na poczynione już ustalenia. Należy wskazywać na to, co my możemy wnieść do firmy, a nie to, co spodziewamy się zyskać ;
    - W drugim akapicie umieszczamy krótki opis swoich kwalifikacji zawodowych (nie powtarzając CV), przydatnych z punktu widzenia pracy, o którą się staramy. Można tu opisać trochę szerzej rodzaj i zakres wykonywanych obowiązków, wskazać sukcesy, szczególne osiągnięcia, przełomowe i ważne wydarzenia ;
    - W trzecim akapicie opisujemy swoje cechy osobowościowe i predyspozycje, które posiadamy, a są one przydatne przy pełnieniu obowiązków na stanowisku, o które się ubiegamy. Można też napisać o okolicznościach, w których dane cechy wykorzystywaliśmy oraz mieliśmy możliwość rozwijać lub kształtować ;
    - Czwarty akapit jest akapitem zamykającym. Umieszczamy tu informacje wskazujące na gotowość indywidualnego uczestnictwa w rozmowie i prezentacji swojej kandydatury ;

    Lista zwrotów i określeń do listu motywacyjnego :

    AKAPIT PIERWSZY

    • Zgłaszam swoją kandydaturę do pracy na stanowisku (...) ;
    • Chętnie podejmę pracę w charakterze (...), gdzie będę miał możliwość wykorzystania swoich umiejętności, wiedzy i predyspozycji osobistych dla rozwoju i sukcesu firmy ;
    • Jestem zainteresowany podjęciem pracy, której mógłbym się poświęcić wykorzystując swoje cechy osobiste i zdobyte umiejętności ;
    • W odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w Gazecie Regionalnej zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko (...) ;
    • W nawiązaniu do przeprowadzonej rozmowy telefonicznej w dniu (...) pragnę ubiegać się o pracę w Państwa firmie (...) ;
    • Jestem zainteresowany podjęciem pracy w firmie branży (...), dla rozwoju której mógłbym jak najlepiej spożytkować zdobytą wiedzę i doświadczenie ;

    AKAPIT DRUGI

    • Łatwo nawiązuję kontakty z ludźmi, jestem osobą dynamiczną i energiczną ;
    • Lubię pracować w zespole, ale doskonale sprawdzam się również w powierzonych mi zadaniach indywidualnych ;
    • Cechuje mnie dobra organizacja i dyscyplina pracy ;
    • Mam zdolność szybkiego uczenia się ;
    • Moim atutem jest punktualność i sumienność ;
    • Posiadam umiejętność innowacyjnego i kreatywnego myślenia ;
    • Cechuje mnie wysoka kultura osobista ;
    • Cechuje mnie zaangażowanie w sprawy firmy ;
    • Posiadam szerokie kompetencje ;
    • Działania moje cechuje profesjonalizm i fachowość ;
    • Umiejętnie analizuję zebrane informacje ;
    • Posiadam zdolności organizatorskie ;
    • Jestem ambitny(a), dlatego chętnie sprostam wysokim wymaganiom stawianym przede mną ;
    • Łatwo i szybko adaptuję się do nowych sytuacji ;
    • Jestem osobą: ambitną, odpowiedzialną, skrupulatną, dyskretną, energiczną, dynamiczną, aktywną, zdyscyplinowaną, punktualną, sumienną, otwartą, lojalną, uczciwą, dyspozycyjną, cierpliwą, wytrwałą (cechy do wyboru wg faktycznie posiadanych) ;

    AKAPIT TRZECI

    • Znam dobrze język angielski oraz niemiecki i rosyjski na poziomie komunikacyjnym ;
    • Potrafię obsługiwać komputerowe programy użytkowe: Word i Excel oraz urządzenia biurowe (...) ;
    • Mam średnie wykształcenie, a obecnie studiuję zarządzanie i marketing. Znam język angielski na poziomie pozwalającym na swobodną komunikację (...) ;
    • Jestem osobą dyspozycyjną, chętnie dostosuję się do zaproponowanych godzin pracy (...) ;
    • Znam podstawy księgowości komputerowej i pracowałem(am) już na podobnym stanowisku (...) ;
    • Moja dotychczasowa praca wymagała ode mnie znajomości zagadnień (...) ;

    AKAPIT CZWARTY

    • Jeżeli uznacie Państwo moją kandydaturę za godną rozważenia, będę wdzięczny(a) za możliwość pełnego zaprezentowania mojej osoby podczas rozmowy ;
    • Wierzę, iż uznacie Państwo moją kandydaturę za godną rozważenia. Z przyjemnością zgłoszę się na rozmowę, w trakcie której będę mógł(a) w pełni zaprezentować swoją osobę ;
    • Ufam, że moja kandydatura spotka się z Państwa zainteresowaniem. Był(a)bym wdzięczny(a) za umożliwienie mi pełnej prezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej ;
    • Wierzę, iż moje doświadczenie i cechy osobiste okażą się przydatne dla rozwoju Państwa firmy. Był(a) bym wdzięczny(a) za możliwość udziału w rozmowie kwalifikacyjnej ;

    Wzór Listu Motywacyjnego

    Jan Kowalski
    ul.Kratki 24 m8
    00-999 Warszawa
    telefon 112-55-44


    e-mail jan.kowalski@poczta.pl
    Pieniążek Sp. z o. o
    pl. Bankowy 3
    00-999 Warszawa

    Szanowni Państwo, W odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w "Tygodniku Ekonomicznym" z dnia 20.11.2004 zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko Asystent Księgowej. Obecnie jestem studentem III roku na Wydziale Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Potrafię biegle obsługiwać komputer w zakresie MS Office oraz programów finansowo-księgowych. W trakcie studiów pracowałem w firmie rachunkowej jako asystent księgowej. Pozwoliło mi to na zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu księgowości i finansów. Intensywność pracy wymagała ode mnie dużego zaangażowania i pełnego poświęcenia dla wykonywanych zadań. Jestem osobą przygotowaną do roli pełnowartościowego pracownika. Moje wykształcenie oraz praktyczne doświadczenie daje mi poczucie przygotowania do objęcia powyższego stanowiska. Jestem osobą skrupulatną, sumienną i dokładną. Szybko się uczę, cechuje mnie poczucie odpowiedzialności i zaangażowania w sprawy firmy. Z przyjemnością zgłoszę się w dogodnym dla Państwa terminie w celu uszczegółowienia mojej oferty.

    Z poważaniem - Jan Kowalski